Szépkoruak: Gazdaságunk: Módosított költségvetésünk

Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 478 fő
  • Képek - 1331 db
  • Videók - 1349 db
  • Blogbejegyzések - 1085 db
  • Fórumtémák - 65 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

Szépkorúak Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 478 fő
  • Képek - 1331 db
  • Videók - 1349 db
  • Blogbejegyzések - 1085 db
  • Fórumtémák - 65 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

Szépkorúak Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 478 fő
  • Képek - 1331 db
  • Videók - 1349 db
  • Blogbejegyzések - 1085 db
  • Fórumtémák - 65 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

Szépkorúak Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 478 fő
  • Képek - 1331 db
  • Videók - 1349 db
  • Blogbejegyzések - 1085 db
  • Fórumtémák - 65 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

Szépkorúak Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Így józanodott ki a kormány

2012. augusztus 27. | 07:26     
 

Csiki Gergely

Egy évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a kormány felébredjen a növekedési álomvilágból és a realitásokhoz közelebb álló makrogazdasági pályában kezdjen gondolkozni. Az átírt gazdasági jövőkép egyúttal arra is kényszerítette a kormányzatot, hogy újragondolja a költségvetés szerkezetét, legalábbis ez derül ki a idei és a jövő évi költségvetéshez csatolt közép távú kitekintő számokból. Az őszi parlamenti szezon kezdetével hamarosan újraindul a jövő évi büdzsé vitája.
Újragondolt növekedés

Alig egy év leforgása alatt alaposan megváltozott a kormány jövőképe, miután az európai adósságválság hatásait nem lehetett megállítani a határnál. A 2011 őszén megtervezett 2012-es költségvetés, valamint az idén nyáron megalkotott 2013-as büdzsé hosszabb távra kitekintő fejezeteiből világosan kirajzolódik, hogy a kormány maga is sokkal pesszimistábban ítéli meg a magyar gazdaság kilátásait. Igaz ugyanakkor az is, hogy a kincstári optimizmus ettől a kormánytól sem áll távol (mivel más előrejelzésekkel összevetve még mindig optimista a magyar kormány).

Így józanodott ki a kormány


Így józanodott ki a kormány


A kijózanodás már a várható GDP-növekedési számokban is tükröződik, miután a kormány a mostani tervezés során lemondott 2015-ig a 3%-os gazdasági növekedésről, pedig tavaly ősszel látta még ezeket a számokat (sőt, 5%-os növekedést is emlegetett).

Így józanodott ki a kormány


A növekedési prognózisok visszavágása arra vezethető vissza, hogy a kormány a főbb makrogazdasági mutatók várható alakulását is kedvezőtlenebbül ítéli meg az adósságválság súlyosbodása miatt. A háztartások fogyasztása lassabban indul be, a beruházások növekedése kisebb lehet és az export bővülése sem lesz annyira lendületes, mint arra a kormány korábban számított.

Így józanodott ki a kormány


Így józanodott ki a kormány


Így józanodott ki a kormány


Felülírt adótervek

Nemcsak a közép távú növekedési terveit gondolta újra a kormány, hanem újraigazította a költségvetés várható szerkezetét is. Minden főbb adótípusban a korábbiaknál magasabb bevételeket vár a kormány. A gazdálkodó szervezetek befizetései ugyan csökkennek jövőre (a bankadó lefelezése, a különadók kivezetése és az eva-bevételek visszaesése miatt), ám ezt követően magasabb bevételeket vár el a kormány a szektortól, mint korábban. Itt fontos azonban megjegyezni, hogy a 2013-as költségvetéshez tartozó kitekintő fejezet után terjesztette be a kormány a munkahelyvédelmi akciótervet, melynek keretében két új kisvállalkozói adó kerül bevezetésre, és ezek alapvetően átírják a számokat.

Az új közép távú költségvetési mérlegből világosan kirajzolódik a kabinet adópolitikai elképzelése, miszerint a fogyasztási típusú adóbevételeknek a jövőben jóval nagyobb szerepük lesz. A friss tervek szerint a fogyasztáshoz kapcsolt adókból származó bevételek 3 év leforgása alatt közel 1000 milliárd forinttal növekednének, miközben tavaly ősszel ennél lényegesen szerényebb növekedéssel számolt a költségvetés. A magasabb bevételi számok mögött elsősorban az új adók, a pénzügyi tranzakciós illeték, valamint távközlési adó bevezetése áll. A közeljövőben azonban még ezek az összegek is átírásra kerülhetnek, ha a kormány enged a nemzetközi szervezetek elvárásainak és nem sújtja tranzakciós illetékkel a Magyar Nemzeti Bankot. Ebben az esetben mintegy 110 milliárd forint esik ki a bevételi oldalon, amelyet pótolni kell.

A kormány a lakosság nagyobb tehervállalására is épít a jövőben, miután a lakosság befizetései a korábbi tervekhez képest erőteljesebben fognak növekedni. Ez részben a gyorsabban növekvő személyi jövedelemadó bevételekkel magyarázható, másrészt pedig azzal, hogy 2013-tól az eddig önkormányzatokat megillető gépjárműadó 60%-a a központi költségvetés bevételeit hizlalja.

Így józanodott ki a kormány


Így józanodott ki a kormány


Érdekességek a kiadási oldalon is

A költségvetés kiadási oldalán is találkozhatunk jelentősebb változásokkal. Ilyen például, hogy az egyedi és normatív támogatások nagyobb növekedésével számol a kormány, a lakásépítési támogatások az otthonteremtési program (új lakásépítési támogatás és az otthonteremtési kamattámogatás) miatt 50 milliárd forinttal magasabbak lehetnek, mint a korábbi prognózis szerint. A fogyasztói árkiegészítést viszont befagyasztja a kormány, ami összefügg azzal, hogy a fejlesztési tárca - a Széll Kálmán Tervben szereplő elképzeléseknek megfelelően - dolgozik a kedvezményrendszer átalakításán. Hasonlóképp nem számol kiadásnövekedéssel 2015-ig a családtámogatások, a korhatár alatti ellátások és szociális támogatások esetében.

Lényegesen nagyobb kiadással számol viszont a költségvetési szervek és fejezeti kezelésű előirányzatok esetében a kormány a következő évekre. Ez egyszerre fakad abból, hogy a költségvetési szervek kiadásai látványosan emelkednek (a közigazgatás átalakítása következtében), valamint növekednek az uniós programokból támogatott kiadások. Ezzel párhuzamosan az önkormányzati rendszer átalakítása miatt a helyi önkormányzatok támogatása csökken, amivel tavaly ősszel még egyáltalán nem számolt a költségvetés kitekintő fejezete.
Így józanodott ki a kormány
Klikk a képre!

A 2013-as költségvetés kitekintője a kamatkiadások tekintetében is lényegesen eltér a 2012-es büdzsé kitekintőjétől, a kormány ugyanis 150-200 milliárd forinttal magasabb kamatteherrel kalkulál a következő évekre. Igaz a közép távú kitekintőben még nem szerepel a kormány azon várakozása, hogy az EU/IMF-megállapodás 110 milliárd forinttal csökkenti már jövőre a kamatkiadásokat. A megállapodás megkötése tehát alapjaiban írná át a kamatkiadások sorát, ami azt jelenti, hogy e nélkül szinte biztosan nem teljesülne a kormány egyik legfontosabb korábbi célja, a kamatterhek csökkentése.

A 2013-as költségvetés kitekintő fejezetének másik érdekessége, hogy az Országvédelmi Alap a jövő évi 100 milliárd forintos előirányzat után folyamatosan növekszik, 2015-ben 491 milliárd forintra, 2016-ban pedig már 907 milliárd forintra rúghat. A Nemzetgazdasági Minisztérium ezzel kapcsolatban érdeklődésünkre kifejtette, hogy az Országvédelmi Alap növelésére azért volt szükség, mert az előre rögzített mértékű hiány és a feltételek változatlanságát feltételezve kedvezőbb egyenleg keletkezne. "A 2014-2016-os időszakban a kitekintés elve az volt, hogy a hiány mértéke az előre rögzített mértékű legyen, ugyanakkor minden feltétel változatlansága (ún. "no policy change" szcenárió) és a makropályára vonatkozó prognózis mellett ezekben az években ennél lényegesen kedvezőbb egyenleg keletkezne. A rögzített hiánymérték és e kedvezőbb egyenleg közötti különbözet szerepel az Országvédelmi Alap soron" - magyarázta a tárca, amely azt is megjegyezte, hogy a 2014-2016. évi számítások a 2013-as költségvetés tájékoztató mellékletét képezték és nem tartalmazzák a módosító javaslatok (pl. munkahelyvédelmi akcióterv) hatásait.

A Parlament július 12-én fogadta el a - fent bemutatott kitekintő fejezetekkel együtt június közepén beterjesztett - 2013-as költségvetés főszámait, miután az utolsó pillanatban módosították a munkahelyvédelmi akciótervvel. Az őszi parlamenti ülésszakon kerül sor a törvényjavaslat részletes vitájára, és a főbb fejezeteken belül történhetnek még átcsoportosítások. A tervek szerint szeptember 23-án lehet végleges, elfogadott 2013-as költségvetése Magyarországnak.

Így józanodott ki a kormány

Budapest, 2012. július 12. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter (b) és Hende Csaba honvédelmi miniszter szavaznak a jövő évi költségvetés fő számait tartalmazó törvényjavaslatról az Országgyűlés plenáris ülésén.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Egyed Józsefné üzente 9 éve

Kiderült, kit hogy érint a megszorítás
Index 2014. 07. 18. 08:33
Kapcsolódó cikkek (2)

Ebből veszi el a pénzt Varga - 110 milliárdot zárol a kormány

Kiderült a Varga Mihály által tegnap bejelentett megszorító csomag néhány részlete a Magyar Közlönyből. A minisztériumok közül a legnagyobb zárolási kötelezettség az Emberi Erőforrások Minisztériumára jut mintegy 9,671 milliárd forinttal, a Nemzetgazdasági Minisztériumnak 8,378, a Földművelésügyi Minisztériumnak 5,552 milliárd forint zárolásáról kell gondoskodnia.

Ugyancsak jelentős a Honvédelmi Minisztérium (3,253 milliárd), a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (2,881 milliárd), a Belügyminisztérium (2,726 milliárd), és a Miniszterelnökség (1,446 milliárd) forintos hozzájárulása a zároláshoz. A legkevesebb zárolást az Igazságügyi Minisztériumnál rendelte el a kormány, 271,1 millió forintot, és a Külgazdasági és Külügyminisztériumnak is mindössze 536,2 millió forintot kell megtakarítania.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak 779,8 millió, a Központi Statisztikai Hivatalnak 109,2 millió, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalnak 3,8 millió forintról kell lemondania. A nyugdíjbiztosítási költségvetési szerveknek 50,2 millió, az egészségbiztosítási költségvetési szerveknek 49,0 millió forintot kell megtakarítaniuk. Az Uniós fejlesztések fejezetnél 3,785 milliárd forint a zárolási kötelezettség.

A Miniszterelnökségnél a rendkívüli kormányzati intézkedések cím kiadási előirányzatából 20 milliárd forintot zárolnak a kormányhatározat szerint. A Nemzeti Foglalkoztatási Alap - a Start-munkaprogram kiadási előirányzata nélküli - egyenlegét legalább 8 milliárd forinttal kell javítani, a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapnak 6 milliárd forint megtakarításáról kell gondoskodnia. A Nemzeti Kulturális Alapnak 800 millió forinttal kell javítania az egyenlegét.

A Nemzeti Földalapnál és a nemzeti vagyonnal kapcsolatos kiadásoknál 500-500 millió forintot zárolnak. A Központi Nukleáris Pénzügyi Alap egyenlegét 100 millió, a Bethlen Gábor Alapét 200 millió forinttal kell javítani.

A megszorítás jelenősen érinti majd a Beruházási Alapot. A határozat szerint "a kormány felhívja az érintett fejezetet irányító szervek vezetőit, hogy az alapba tartozó kiadási előirányzatok tervezett felhasználását haladéktalanul egyeztessék a nemzetgazdasági miniszterrel".

A határozat külön mellékletben sorolja a mentesített előirányzatokat, azokat a tételeket, amelyek nem csökkenthetők a zárolás érdekében, ezek között szerepel számos beruházás és különféle szervezetek támogatása is.

A költségvetési zárolás részleteit augusztus 1-jéig kell - a gazdasági miniszter jóváhagyása után - bejelenteniük a fejezetek kezelőinek a Magyar Államkincstárnak

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Szinte minden bank áthárítja a tranzakciós illetéket
2013. 1. 7. 05:00|Utolsó módosítás: 2013. 1. 7. 06:30|Pénzügy » Pénzügyi Szolgáltatók
A készpénzfelvétel szinte mindenhol drágább lett, a nullás számlák eltűnőben vannak, egyes bankok már a hagyományosan ingyenes tranzakciónak számító kártyás vásárlásnál is áthárítják a közterhet.
Mik ezek?

Már csaknem egy hete fizetik a bankok a tranzakciós illetéket az államkasszába. A számlák közötti tranzakciókat alapesetben 2 ezrelékes, a készpénzfelvételt pedig 3 ezrelékes közteher illeti, ezekből az idén összesen 340 milliárd forintot vár az állam, ebből 260 milliárdot a bankoknak kell befizetniük. Emellett még mintegy 140 milliárd forintnyi banki különadó is terheli a szektort, amely a 2011-es évet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) adatai szerint 243,3 milliárd forintos veszteséggel zárta, és a tavalyi első kilenc hónapban is veszteséges volt.

Nem meglepő ezek után, hogy a piaci szereplők – a kormány korábbi kommunikációjával ellentétben – még részben sem nagyon nyelik le a tranzakciós illetéket, az idei év elején szinte valamennyi hitelintézet emelte a díjait. Mivel a bankoknak a jogszabályok szerint 60 nappal a hatályba lépés előtt kell közölniük a tranzakciós listáikat, és az Országgyűlés végül a tavalyi év végén az eredetileg tervezettnél magasabb közterheket szavazott meg, februártól a piaci szereplők egy része még tovább emeli a díjakat.

Könnyen lehet, hogy még ezzel sincs vége a drágításnak, a kormány ugyanis megígérte: ha az új típusú közteherből származó bevételek elmaradnak a várttól, tovább emeli a tranzakciós illeték mértékét. Ha ez bekövetkezik, a bankok az eddig látottak alapján valószínűleg ismét módosítják majd a kondícióikat.

Amit már most látni lehet, a korábban húzóterméknek számító „nullás” számlák szinte kivétel nélkül eltűntek a kínálatokból. A Citibank egy az egyben áthárítja a 0 forintos számlacsomaggal rendelkező ügyfelekre az illetéket, a Raiffeisen „díjnullázójánál” a készpénzfelvétel és az internetes átutalás lett fizetős. A korábban nemzetközi hálózatában is díjmentes készpénzfelvételt propagáló UniCredit Bank január 2-tól érvényes kondíciós listájában még valóban díjmentesek ezek a szolgáltatások, februártól azonban már ez a bank is áthárítja a terhet az ügyfelekre, itthon és külföldön is fizetni kell majd ezért a szolgáltatásért.

A kártyás készpénzfelvétel egyébként szinte minden egyes banknál drágul, vannak azonban olyan hitelintézetek, amelyek a korábban hagyományosan ingyenes tranzakcióként számon tartott kártyás vásárlásnál is áthárítják a díjat. Így tesz például a Budapest Bank és a Raiffeisen is, amelyek egyes számlacsomagjaiknál átterhelik ezt a költséget az ügyfélre. A Raiffeisen januárban még csak 1 ezreléket számít fel, februártól azonban 2 ezrelékkel többe kerül majd minden vásárlás ennek a banknak a kártyáival.

A bankok többségénél azonban a kártyás vásárlás egyelőre marad ingyenes szolgáltatás, ez azonban nem azt jelenti, hogy a költségeket más módon nem próbálják meg mégis az ügyfeleken érvényesíteni. Vannak olyan hitelintézetek, amelyeknél a számlavezetés díja emelkedik, és olyanok is, amelynél a kártyák éves díja nőtt meg.

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Mégsem öli meg a kormány a cafeteriát
MTI|[origo]|2012. 11. 08., 18:54

Benyújtotta a kormány az új adócsokrát részletező törvénymódosítási javaslatait. Ebből kiderül, hogy visszakozott a kormány a béren kívüli juttatásokban: kisebb mértékben emelik a cafeteria adóját, az Erzsébet-utalványt pedig 8 ezer forintig lehet majd igénybe venni kedvezményes adózással. Fizetni kell majd a sárgacsekk-adót a hiteltörlesztés után is, eltörlik a járulékplafont, jön a közműadó.

Költségvetési bizottsági módosító indítványként kerülnek a parlament elé az államháztartási egyenleget javító, a nemzetgazdasági miniszter által októberben bejelentett intézkedések. A korábbi jelzéseknek megfelelően jövőre is marad a bankadó, eltörlik a nyugdíjjárulék-plafont, viszont a cafeteria esetén fizetendő egészségügyi hozzájárulás 14 százalékra emelkedik 27 százalék helyett. A javaslatokból a korábban bejelentett intézkedések részletei derülnek ki.

A Nemzetgazdasági Minisztérium csütörtök este közleményében részletezte, hogy a 3 százalék alatti hiánycél tartása érdekében miket változtat. Visszakozott például a kormány attól a tervétől, hogy 27 százalékra emelje a béren kívüli juttatások esetében az egészségügyi hozzájárulást.

Ezzel gyakorlatilag a cégeknek nem érte volna meg cafeteriát (például Szép-kártyát, Erzsébet-utalványt, helyi bérletet) adniuk. Ezt közölték is a minimálbérről tárgyaló munkaadói szervezetek. A kormány ehelyett a jelenlegi 10 százalékról 14 százalékra emelné csak a járulékot. Vagyis többletbevételhez jut ezáltal, és bár kevésbé fogja megérni a cégeknek ezt a fajta juttatást adni a dolgozóknak, a bérrel szembeni előnyéből mégis megmarad valamennyi. Változás lesz az is, hogy az Erzsébet-utalvánnyal jövőre 8 ezer forintért lehet meleg ételt vásárolni a jelenlegi 5 ezer forint helyett.

Adó a hiteltörlesztésre is

A tranzakciós illeték (közismert nevén sárgacsekk-adó) vonatkozni fog a pénzváltási tevékenységre, kölcsöntörlesztésre, a hitelkártyával történő ATM-készpénzfelvételre és a bankok által levont jutalék- és díjbevételre is.

Nem fizet viszont illetéket a Magyar Nemzeti Bank a tranzakciói után, és akkor sem kell fizetni, ha közös vagy részben közös tulajdonú számlák között utalnak. Az Államkincstárban egyes műveleteket kivonnak az adófizetés hatálya alól, például az uniós támogatásokkal kapcsolatos átutalások vagy a nemzetközi szervezetekkel történő elszámolások esetén nem kell fizetni. Az állampapírok forgalmazásakor 6 ezer forint az illetékhatár.
A kormány nemcsak a saját pénzügyi tranzakciós adóját építi be a rendszerbe, de az európai verziót is, igaz, csak 2014-től. Ekkor az értékpapír-ügyletek után is fizetni kell majd: úgynevezett derivatív vagy származtatott ügyletek után 0,01 százalékot, más esetben 0,1 százalékot.

Közműadó, iparűzési adó

A sárgacsekk-adón túl a kormány több adóváltoztatásról is határozott. Április 1-jétől jön például a fordított adózás a sertéságazatban, illetve eltörlik a nyugdíjjárulék-plafont. Eddig egy bizonyos határ fölött már nem kellett járulékot fizetni, ezután ilyen kedvezmény nem lesz. A közműadót az NGM közleménye szerint a közterület, és "bizonyos esetben" magánterület felett vagy alatt elhelyezett villamos áram-, gáz-, víz-, csatorna-, hő-, távközlési vezeték után kell fizetni. Az adó legfeljebb 100 forint lehet méterenként, de a pontos mértékét az önkormányzat állapítja meg.

A kormány az iparűzési adót úgy alakítaná, hogy abból a cégek árbevétele szerint sávosan tudják levonni a költségeiket. 500 milliárd forintos nettó árbevételig 100 százalékban levonható az eladott áruk beszerzési értéke vagy a közvetített szolgáltatás. 20 milliárd forintig 85 százalékban, 80 milliárdig 75 százalékban, efölött 70 százalékban vonható le a költség az adóból.

Megadóztatja a kormány az adó alól eddig a receptek megváltoztatásával kibújó gyártókat, a törvénymódosítási javaslat az új receptúrát is adóztatja.
A szerencsejáték törvény kiegészül azzal a szabállyal, amely szerint az adóhatóság elkobozza a tiltott szerencsejátékhoz használt eszközt, valamint a nyereményalapot is.

A társasági adótörvénybe bekerül a szabad vállalkozási zóna fogalma. Ezt a kormány jelöli ki, és az ottani legalább 100 millió forintnyi beruházás után adókedvezmény jár majd. Ugyancsak társaságiadó-kedvezmény társul a legalább 100 millió forint értékű energiahatékonysági beruházáshoz.

Az adómódosítás mellett szerepelt még a napirenden a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) törvény módosítása is. Előírnák, hogy a sérült járművet csak számla ellenében lehet megjavíttatni, a biztosító pedig a számla alapján fizet. Bevezetné a módosítás a gazdasági totálkár fogalmát is. Ez akkor következik be, ha a javíttatás többe kerül, mint amennyit a kocsi ért a törés előtti pillanatban.

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

...ÉS MINDEHHEZ MIT SZÓLTOK?

Egy lakás áráért repült Orbán Bukarestből Brüsszelbe

21 komment| Megjelent: 2012.10.21. 19:20| Frissült: 2012.10.21. 19:21

Tizenhárom millió forintért bérelték a miniszterelnök különgépét a héten.

Szerdán erősítette meg a kormányfő szóvivője a Hír24 információját, hogy különgéppel repült Orbán Viktor Bukarestből Brüsszelbe. Havasi Bertalan a Vasárnapi Blikknek ennek költségét is elárulta. Ennyiből már takaros lakást lehet venni, egy minimálbérből élőnek pedig több,mint 10 évnyi fizetését jelenti.

Orbán Viktor az Európai Néppárt (EPP) tisztújító kongresszusán vett részt szerdán Bukarestben. A miniszterelnök sajtófőnöke szerint azért kellett különgépet rendelni, mert menetrendszerinti járattal a kormányfő nem ért volna időben Brüsszelbe, a csütörtöki V4-találkozóra.

A Blikk szombaton közölt egy összesítést a politikusok milliós külföldi útjairól. A listát az agrárminiszter braziliai kiruccanása vezeti, több, mint 5 millió forintba került 8 napos szakmai kiküldetése egy 3 napos konferenciára.

Forrás: Vasárnapi Blikk/Hír24
Cimkék: Orbán, különgép

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Brüsszel: Még nagyobb csomag kell

Index: 2012. október 19., péntek 16:57 | [aznap frissítve]|

Hiába jelentett be Matolcsy György soha nem látott mértékű, 764 milliárdos megszorítást jövőre, az Európai Bizottság szerint a csomag jelentős mértékben csökkenti a növekedést, ami a kiigazítási igényt is megnöveli. Orbán Viktor szerint akármit csinálunk, sose elég. Azt kéri Brüsszeltől, mondják meg, szerintük mennyi hiányzik, a magyar kormány elő fogja teremteni a pénzt.
Kis korrekcióra lesz szükség, mondta Orbán Viktor pénteken, miután kiderült, Brüsszel még a 764 milliárdos megszorító csomagot is kevesli, további lépéseket vár a magyar kormánytól. Magyarország Orbán Viktor szerint most azt várja az Európai Bizottságtól, hogy mondja meg, mennyivel kell még javítani az egyenlegen ahhoz, hogy kikerüljünk a túlzottdeficit-eljárás alól.

A magyar miniszterelnök az EU-tagállamok állam-, illetve kormányfőinek csütörtök-pénteki brüsszeli tanácskozása után nyilatkozott. Az MTI tudósítása szerint Orbán elmondta, hogy megkapta Brüsszel válaszát a legújabb egyenlegjavító intézkedésekre, ezért péntek reggel telefonos kormányülést tartott, és kikérte a kormánytagok jóváhagyását a Brüsszelnek adandó válaszhoz.

Az Európai Bizottság szerint az újabb egyenlegjavító intézkedésekkel Magyarország "már majdnem" eleget tesz a kívánalmaknak, mondta Orbán Viktor, aki ennek nyomán azt kérte Brüsszeltől, számszerűsítse az igényét. "Akármit csinálunk, sose elég" - fogalmazott a kormányfő.

Elő fogjuk teremteni

Most az a helyzet, hogy Brüsszel szerint statikusan szemlélve már a határon belül vannak a várható magyar hiányadatok, dinamikusan szemlélve azonban még vannak kétségek, fűzte hozzá. Vagyis az intézkedések nem csupán a mérleget javítják, hanem visszafogják a növekedést is, és e várható negatív hatásnak a bekalkulálásával már nem látszik egyértelműnek a megfelelő végeredmény az Európai Bizottság szerint, mondta a kormányfő. Orbán Viktor megjegyezte: most már a Magyar Nemzeti Bank számításai szerint is három százalék alatt várható Magyarországon a költségvetési hiány 2013-ban.

"Azt kérjük az Európai Uniótól, mondja meg, hogy mennyi hiányzik. És akármennyit mond, azt mi elő fogjuk teremteni" - közölte a miniszterelnök, aki meg is nevezte azokat a forrásokat, ahonnan ezt elő fogják teremteni. "Bankadót emelünk, közművagyonadót emelünk, energiaadót emelünk, az online szerencsejáték adóztatását pedig bevezetjük" - mondta, hozzátéve, hogy szerinte csak kicsi korrekcióra lesz szükség.
Betömtük, de megnőtt a lyuk

Mint arra az Index korábbi cikkében rámutatott, a Matolcsy György által bejelentett csomagoknak jelentős, a növekedést visszafogó hatásai lesznek. A kormány a frissen bejelentett 764 milliárd forintos csomag kapcsán maga csökkentette 1 százalékról 0,9 százalékra a jövő évi növekedési előrejelzését. Az intézkedések hatásai azonban ennél jóval durvábbak lehetnek.

A tranzakciós adó emelése, a benntartott bankadó, a helyi iparűzési adó alapjának változtatása, a cafeteria szabályok változtatása, a közműadó, csupa olyan tételek, amelyek jelentősen drágítják majd az életet, nem serkentik a beruházói kedvet, visszavetik a fogyasztást, lassítják a gazdaságot és a válságból való kilábalást.
Lelassít a megszorítás

A közgazdaságtanban ezzel kapcsolatban inkább csak becslések, illetve különböző tapasztalatokon alapuló ökölszablyok léteznek. A gazdaságpolitikai előrejelzések rendszerint egy 1 százalékos GDP-arányos kiigazítás után 0,5 százalékos vagy ennél is kisebb recessziós hatással számolnak - írja a zsiday.hu. Az IMF az európai válságkezelések tapasztalatai alapján viszont arra jutott, hogy a valóságban a megszorítások negatív hatása ennél jóval nagyobb, 0,9 és 1,7 százalék között van.

Ez a fájdalmas összefüggés érvényesül most Magyarországon is. Ha csak a becslés alját vesszük alapul és azt mondjuk, hogy az 1 százalékos kiigazítás 1 százalékos GDP- esést hoz, akkor is világosan látszik, hogy Brüsszel miért elégedetlen. A második, 364 milliárdos Matolcsy-csomag a GDP 1,3 százaléka, így tehát a visszaesés is valahol ekörül lehet, miközben a kormány csak 0,1 százalékkal csökkentette a korábbi 2013-as gazdasági növekedési előrejelzését. Ehhez képest a gazdaság akár recesszióba is kerülhet, legjobb esetben is csak nulla százalék körüli stagnálásra számíthatunk, ami a költségvetési egyenlegben egy durván 100 milliárdos elcsúszást okozhat.

Orbán bejelentései alapján úgy tűnik, Brüsszel is jelentős lassulást vár, a kisebb növekedés, vagy a növedés hiánya pedig a büdzsén lévő lyuk méretét is növeli. A korábbi növekedési várakozások mellett (0,7-1 százalék) az elemzők 500 milliárd körüli kiigazítási igényről beszéltek, és bár a 764 milliárdos csomag tényleges hatása ezt ugyan már közelíti, az intézkedések az eredeti lyuk méretét is növelik. Hogy pontosan mennyivel, arról hamarosan Brüsszel is tájékoztathatja a kormányt. A brüsszeli bizottság november 7-én áll elő végleges elemzésével, és az abban foglaltak irányadók lehetnek a túlzottdeficit-eljárással kapcsolatban is.
Csak 10 milliárd a különbség?

Magyar elemzők egyébként a 764 milliárdos megszorítás bejelentése után már azt valószínűsítették, a csomag mértéke elég lehet ahhoz, hogy a túlzottdeficit-eljárás alól kikerüljünk. Orbán szerint az Európai Bizottságnak joga és kötelessége, hogy a pénzügyi mutatókat kikényszerítse a tagállamoktól. A Népszabadság úgy tudja, a magyar fél azzal számol, hogy 10 milliárd forint körüli lehet az eltérés a két álláspont között. A kormány egyébként maga is számolt azzal, hogy a bejelentett intézkedések csökkentik a növekedést, a csomag közzététele után megváltoztatták saját előrejelzésüket is.
Fő makrogazdasági mutatók, változás az előző évhez képest, % (forrás: NGM)
2011 2012 2013 2014
GDP volumene 1,6 -1,2 0,9 2,0
Háztartások fogyasztási kiadása 0,0 -0,8 -0,5 1,0
Bruttó állóeszköz felhalmozás -5,5 -5,8 -1,0 0,3
Export 8,4 2,6 6,2 6,4
Import 6,3 1,4 4,5 5,3
Foglalkoztatottak száma 0,8 1,1 0,7 1,3
Munkanélküliségi ráta (15-74) 10,9 10,9 10,8 10,7
Infláció 3,9 5,8 5,2 3,0

Úgy számoltak, az intézkedések egy része a vállalati szektor jövedelmezőségén keresztül a munkaerőpiacon visszafogottabb bér- és létszámdinamikához, illetve a beruházásokban a trendforduló kitolódásához vezethet. Az inflációra egymásra ellentétes hatást gyakorol a kibocsátási rés lassabb záródása és a vállalati költségek emelkedése. Ezek eredőjeként a 2013-as évben az utóbbi lesz domináns, ami 2013-ban némileg magasabb inflációhoz vezethet. Szerintük a háztartások jövedelmi helyzetét befolyásoló hatások miatt a fogyasztási kilátások az előrejelzési horizont teljes hosszán visszafogottabbak.

"Mindezeket figyelembe véve 2013-ban 0,9 százalékos, 2014-ben 2 százalékos növekedés várható, ami összhangban van a piaci és nemzetközi előrejelzők várakozásaival. A makrogazdasági pálya revíziója a költségvetés hiányát a GDP mintegy 0,1 százalékával emeli, amire bőségesen elegendő tartalékot jelent az Országvédelmi Alap megemelt szintje" - vélték még a hét közepén.
Bevételnövelő intézkedések (első csomag) Ennyit vár tőle a kormány (milliárd)
Tranzakciós illeték emelése (MNB nélkül) 60
Pénztárgépek elektronikus bekötése 95
Fordított áfa a sertéságazatban 10
Kisvállalati adózás 15
TB-járulékplafon eltörlése 51
Összesen: 231
Bevételnövelő intézkedések (második csomag)
A bankadót nem felezik meg. 72
Tranzakciós illeték további emelése 90
Államkincstár adójának emelése 40
Iparűzés adóalap kiszámításának változása 35
Közműadó 30
Nő a cafeteria adókulcsa. 40
NAV egyedi számlák ellenőrzése 60
Összesen 367
Kiadáscsökkentő intézkedések (összesen)
Nyugdíj/bér egyszerre nem 30
EU-s társfinanszírozás csökkentése 55
Elmaradó béremelés 73
Segélyplafon 8
Összesen 166
Teljes megszorítás 764

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

NGM: nem átmeneti teher a közművezeték-adó
A jövő évi költségvetési kiigazítási lépések között szereplő közművezeték-adó, a közműtulajdonosokra vonatkozó építményadó helyi adó, ezért annak bevezetéséről és - a meghatározott keretek közötti - mértékéről a települési önkormányzat dönt - derül ki a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) válaszából, amit az MTI kérdésére küldtek.

A tárca megerősítette, hogy nem átmeneti teherről van szó, "az intézkedést tartósnak szánja a kormány". Az adó kivetése az építményadó esetében már megszokott módon történik. Az adóalany a törvény és a települési önkormányzat által meghozott adórendelet alapján bevallja az adóköteles vezeték hosszát. Ezt követően a hatóság határozatban megállapítja az adót, amit évente két részletben kell megfizetni - ismerteti a tervezet részleteit az NGM.

Válasz

Katonáné Margit üzente 11 éve

A hétszázmilliót ide kellett volna fordítani!!


Ebéd nélkül maradt minden ötödik gyerek

Nők Lapja Cafe / Egészség
MTI/Nők Lapja Café
2012. 09. 21. - 15:09

Idén húsz százalékkal kevesebb gyermek kapott napi egyszeri meleg ételt.

Éheztek nyáron a gyermekekÓránként 300 gyermek hal meg alultápláltság miatt, a számok pedig nemcsak a szegény országokról mesélnek, itthon is sok kisgyermek ébred és fekszik éhesen.

Idén rendelet született a nyári gyermekétkeztetést vállaló települési önkormányzatok támogatásának feltételeiről, ami többek között előírta, hogy az ételek alapanyagát legalább harminc százalékban kistermelőtől vagy helyi termelőtől kell beszerezniük. Mivel ezeket az előírásokat nem tudták teljesíteni, tavalyhoz képest 25 százalékkal kevesebb önkormányzat igényelte a támogatást, ennek következtében 20 százalékkal kevesebb gyermek részesült szociális étkeztetésben.

Szabó Máté alapjogi biztos hivatalból vizsgálatot indított a gyermekek nyári étkeztetésére vonatkozó szabályozás módosítása miatt, a helyi mezőgazdasági termelők támogatása nem mehet a gyermekétkeztetés rovására, napi egy étkezést minden rászoruló gyermeknek biztosítani kell.

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Zöldségesekre koncentrál a NAV

Zöldség- és gyümölcsárusokra - főként azokra, akik portékájukat az utak mentén kínálják - fókuszál az adóhatóság Észak-Magyarországon az elkövetkező időszakban - tájékoztatta a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatósága az MTI-t kedden.
A nyári ellenőrzés-sorozat keretében az üdülőhelyek, strandok, fesztiválok és szabadtéri rendezvények mellett a régió sajátosságainak figyelembevételével kockázatosnak minősülő adózói, tevékenységi körökre is kiterjeszti a fokozott ellenőrzéseket a NAV - tartalmazza a közlemény.

http://www.minap.hu/

A tájékoztatás szerint revizorokra számíthatnak a piacokon, közterületeken és a fő közlekedési útvonalak mentén zöldséget, gyümölcsöt, illetve egyéb mezőgazdasági termékeket árusítók. A tapasztalatok szerint ugyanis az árusok jelentős része nem őstermelő, valójában nem saját gazdaságban előállított, hanem továbbértékesítési céllal vásárolt árut kínál eladásra.

Az adóellenőrök és a pénzügyőrök a szakhatóságokkal együttműködve arra koncentrálnak, hogy kiszűrjék az őstermelőket megillető kedvezményes adózási móddal visszaélő kereskedőket.

A helyszíni vizsgálatok elsődlegesen a számlaadásra irányulnak, a próbavásárlást követheti az áru eredetének ellenőrzése, az értékesített termékek előállításához szükséges földterület, termelőeszközök feltérképezése. Indokolt esetben pedig a tényleges adófizetési kötelezettség megállapítása érdekében utólagos adóellenőrzést rendel el az adóhatóság.

/Na igen, a kicsiket kell szorongatni, hiszen a nagyáruház-láncokkal nem bír. Margó/

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Kedves Judy, a javaslataid nem csak a falun és vidéki kisvárosokban élőknek szól, mert ők egyre jobban kihasználják a kiskert adta lehetőségeket, hanem Bp-en és a nagyobb városok kertes területein élőknek is.
Az önellátási stratégia sokkal bonyolultabb kérdés, bár sok település birkózik vele - némi eredménnyel. Sajnos megszüntették a kisárutermelést kiszolgáló felvásárló-hálózatot és a feldolgozó-ipart is.
Az állattartás a falvakban is főleg a takarmányáraktól, függ, amit a világpiaci árak mellett egyéni célcsoportok érdekei is meghatároznak.
A mezőgazdaságra fordított támogatás sem a termelőknek, az áru előállítási költségeire megy, hanem pl. mezőgazdasági vállalkozások számítógépekkel való ellátására, v. egy térség központi húsüzemének felépítésére /nem a meglévő számos üzem korszerűsítésére!/... és még sorolhatnánk.
Az is igaz, hogy1989 után úgy tönkrevágták a volt mezőgazdasági üzemek eszközeit, földjeit, épületeit..stb, hogy azok teljesen használhatatlanokká váltak. /pL. a 80-as években már az egész ország be volt hálózva lineár öntöző-rendszerrel - hagyták tönkremenni, most az aszály idején nem lehetett már használni, így Mo.-on nincs kukorica és napraforgó termés, de a kalászosokból is gyéren termett. Az ilyen eseteket is végtelenig lehetne sorolni/
Kedves Klubtársaim, folytassátok, hogy hogyan lehetne könnyebbé tennünk a saját és családunk anyagi megélhetését. Margó

Válasz

Hódos Judy üzente 11 éve

Igy igaz. Nos akkor hogyan tovább? Talán segithetne, ha pl. a vidéki emberek megszüntetnék a kertjeikben zöldelő füvet: helyette ételt termelnének, lenne megint csirke, kacsa, liba, pulyka, galamb, stb. Az asszonyok pedig NEM az utcán várnák a faluba érkező kenyeres, fagyasztott ételeket, baromfi husokat és még ki tudja miket áruló kocsikat, - hanem sütnék a finom kenyeret, stb.
Elszoktak a munkától? Igen, - de akkor ne " sirdogáljunk" kórusban, hogy megintcsak milyen drága lesz ez meg az........ Igen, a városban élőknek sokkalta nehezebb lesz, - dehát vannak a városok körül falvak, oda lehet költözni, - van közlekedés: ma már egyre inkább: nincsenek távolságok m.o-on! / Külföldön mindez egyszerűbb: AZ EMBEREK ODA KÖLTÖZNEK, AHOL MUNKA ÉS MEGÉLHETÉSI LEHETŐSÉG VAN! pL. fINNORSZÁGBAN 4 HÁZ LAKÓI GONDOZNAK EGY KERTET KÖZÖSEN, ÉS OSSZÁK MEG A TERMÉST IGAZSÁGOSAN. Ha esetleg körülnéznénk a szomszéd országok között: kik , hogyan boldogulnak, és talán lepéldázhatnánk a jó dolgokat?

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu