Egy
évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a kormány felébredjen a növekedési
álomvilágból és a realitásokhoz közelebb álló makrogazdasági pályában
kezdjen gondolkozni. Az átírt gazdasági jövőkép egyúttal arra is
kényszerítette a kormányzatot, hogy újragondolja a költségvetés
szerkezetét, legalábbis ez derül ki a idei és a jövő évi költségvetéshez
csatolt közép távú kitekintő számokból. Az őszi parlamenti szezon
kezdetével hamarosan újraindul a jövő évi büdzsé vitája.Újragondolt növekedés Alig
egy év leforgása alatt alaposan megváltozott a kormány jövőképe, miután
az európai adósságválság hatásait nem lehetett megállítani a határnál. A
2011 őszén megtervezett 2012-es költségvetés, valamint az idén nyáron
megalkotott 2013-as büdzsé hosszabb távra kitekintő fejezeteiből
világosan kirajzolódik, hogy a kormány maga is sokkal pesszimistábban
ítéli meg a magyar gazdaság kilátásait. Igaz ugyanakkor az is, hogy a
kincstári optimizmus ettől a kormánytól sem áll távol (mivel más
előrejelzésekkel összevetve még mindig optimista a magyar kormány).
A
kijózanodás már a várható GDP-növekedési számokban is tükröződik,
miután a kormány a mostani tervezés során lemondott 2015-ig a 3%-os
gazdasági növekedésről, pedig tavaly ősszel látta még ezeket a számokat
(sőt, 5%-os növekedést is emlegetett).
A
növekedési prognózisok visszavágása arra vezethető vissza, hogy a
kormány a főbb makrogazdasági mutatók várható alakulását is
kedvezőtlenebbül ítéli meg az adósságválság súlyosbodása miatt. A
háztartások fogyasztása lassabban indul be, a beruházások növekedése
kisebb lehet és az export bővülése sem lesz annyira lendületes, mint
arra a kormány korábban számított.
Felülírt adótervek Nemcsak
a közép távú növekedési terveit gondolta újra a kormány, hanem
újraigazította a költségvetés várható szerkezetét is. Minden főbb
adótípusban a korábbiaknál magasabb bevételeket vár a kormány. A
gazdálkodó szervezetek befizetései ugyan csökkennek jövőre (a bankadó
lefelezése, a különadók kivezetése és az eva-bevételek visszaesése
miatt), ám ezt követően magasabb bevételeket vár el a kormány a
szektortól, mint korábban. Itt fontos azonban megjegyezni, hogy a
2013-as költségvetéshez tartozó kitekintő fejezet után terjesztette be a
kormány a munkahelyvédelmi akciótervet, melynek keretében két új
kisvállalkozói adó kerül bevezetésre, és ezek alapvetően átírják a
számokat.
Az új közép távú költségvetési mérlegből világosan
kirajzolódik a kabinet adópolitikai elképzelése, miszerint a fogyasztási
típusú adóbevételeknek a jövőben jóval nagyobb szerepük lesz. A friss
tervek szerint a fogyasztáshoz kapcsolt adókból származó bevételek 3 év
leforgása alatt közel 1000 milliárd forinttal növekednének, miközben
tavaly ősszel ennél lényegesen szerényebb növekedéssel számolt a
költségvetés. A magasabb bevételi számok mögött elsősorban az új adók, a
pénzügyi tranzakciós illeték, valamint távközlési adó bevezetése áll. A
közeljövőben azonban még ezek az összegek is átírásra kerülhetnek, ha a
kormány enged a nemzetközi szervezetek elvárásainak és nem sújtja
tranzakciós illetékkel a Magyar Nemzeti Bankot. Ebben az esetben mintegy
110 milliárd forint esik ki a bevételi oldalon, amelyet pótolni kell.
A
kormány a lakosság nagyobb tehervállalására is épít a jövőben, miután a
lakosság befizetései a korábbi tervekhez képest erőteljesebben fognak
növekedni. Ez részben a gyorsabban növekvő személyi jövedelemadó
bevételekkel magyarázható, másrészt pedig azzal, hogy 2013-tól az eddig
önkormányzatokat megillető gépjárműadó 60%-a a központi költségvetés
bevételeit hizlalja.
Érdekességek a kiadási oldalon is A
költségvetés kiadási oldalán is találkozhatunk jelentősebb
változásokkal. Ilyen például, hogy az egyedi és normatív támogatások
nagyobb növekedésével számol a kormány, a lakásépítési támogatások az
otthonteremtési program (új lakásépítési támogatás és az otthonteremtési
kamattámogatás) miatt 50 milliárd forinttal magasabbak lehetnek, mint a
korábbi prognózis szerint. A fogyasztói árkiegészítést viszont
befagyasztja a kormány, ami összefügg azzal, hogy a fejlesztési tárca - a
Széll Kálmán Tervben szereplő elképzeléseknek megfelelően - dolgozik a
kedvezményrendszer átalakításán. Hasonlóképp nem számol
kiadásnövekedéssel 2015-ig a családtámogatások, a korhatár alatti
ellátások és szociális támogatások esetében.
Lényegesen
nagyobb kiadással számol viszont a költségvetési szervek és fejezeti
kezelésű előirányzatok esetében a kormány a következő évekre. Ez
egyszerre fakad abból, hogy a költségvetési szervek kiadásai látványosan
emelkednek (a közigazgatás átalakítása következtében), valamint
növekednek az uniós programokból támogatott kiadások. Ezzel párhuzamosan
az önkormányzati rendszer átalakítása miatt a helyi önkormányzatok
támogatása csökken, amivel tavaly ősszel még egyáltalán nem számolt a
költségvetés kitekintő fejezete.
Klikk a képre!
|
A
2013-as költségvetés kitekintője a kamatkiadások tekintetében is
lényegesen eltér a 2012-es büdzsé kitekintőjétől, a kormány ugyanis
150-200 milliárd forinttal magasabb kamatteherrel kalkulál a következő
évekre. Igaz a közép távú kitekintőben még nem szerepel a kormány azon
várakozása, hogy az EU/IMF-megállapodás 110 milliárd forinttal csökkenti
már jövőre a kamatkiadásokat. A megállapodás megkötése tehát alapjaiban
írná át a kamatkiadások sorát, ami azt jelenti, hogy e nélkül szinte
biztosan nem teljesülne a kormány egyik legfontosabb korábbi célja, a
kamatterhek csökkentése.
A 2013-as költségvetés kitekintő
fejezetének másik érdekessége, hogy az Országvédelmi Alap a jövő évi 100
milliárd forintos előirányzat után folyamatosan növekszik, 2015-ben 491
milliárd forintra, 2016-ban pedig már 907 milliárd forintra rúghat. A
Nemzetgazdasági Minisztérium ezzel kapcsolatban érdeklődésünkre
kifejtette, hogy az Országvédelmi Alap növelésére azért volt szükség,
mert az előre rögzített mértékű hiány és a feltételek változatlanságát
feltételezve kedvezőbb egyenleg keletkezne. "A 2014-2016-os időszakban a
kitekintés elve az volt, hogy a hiány mértéke az előre rögzített
mértékű legyen, ugyanakkor minden feltétel változatlansága (ún. "no
policy change" szcenárió) és a makropályára vonatkozó prognózis mellett
ezekben az években ennél lényegesen kedvezőbb egyenleg keletkezne. A
rögzített hiánymérték és e kedvezőbb egyenleg közötti különbözet
szerepel az Országvédelmi Alap soron" - magyarázta a tárca, amely azt is
megjegyezte, hogy a 2014-2016. évi számítások a 2013-as költségvetés
tájékoztató mellékletét képezték és nem tartalmazzák a módosító
javaslatok (pl. munkahelyvédelmi akcióterv) hatásait.
A Parlament
július 12-én fogadta el
a - fent bemutatott kitekintő fejezetekkel együtt június közepén
beterjesztett - 2013-as költségvetés főszámait, miután az utolsó
pillanatban módosították a munkahelyvédelmi akciótervvel. Az őszi
parlamenti ülésszakon kerül sor a törvényjavaslat részletes vitájára, és
a főbb fejezeteken belül történhetnek még átcsoportosítások. A
tervek szerint szeptember 23-án lehet végleges, elfogadott 2013-as költségvetése Magyarországnak.
Budapest,
2012. július 12. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter (b) és Hende
Csaba honvédelmi miniszter szavaznak a jövő évi költségvetés fő számait
tartalmazó törvényjavaslatról az Országgyűlés plenáris ülésén.
Kommentáld!