Szépkoruak: Megélhetésünk - itthon -

Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 478 fő
  • Képek - 1331 db
  • Videók - 1349 db
  • Blogbejegyzések - 1085 db
  • Fórumtémák - 65 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

Szépkorúak Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 478 fő
  • Képek - 1331 db
  • Videók - 1349 db
  • Blogbejegyzések - 1085 db
  • Fórumtémák - 65 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

Szépkorúak Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 478 fő
  • Képek - 1331 db
  • Videók - 1349 db
  • Blogbejegyzések - 1085 db
  • Fórumtémák - 65 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

Szépkorúak Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 478 fő
  • Képek - 1331 db
  • Videók - 1349 db
  • Blogbejegyzések - 1085 db
  • Fórumtémák - 65 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

Szépkorúak Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

.

Honnan a cigányok elleni gyűlölet?
Kis Miklós  2011. március 21. 06:17
Honnan a cigányok elleni gyűlölet? - illusztrációLeírt a kormány 1-2 millió embert, valójában ez van a romakérdés mélyén. Nem fontosak a kormánynak az emberek, a közmunka átalakításával százezreket lehetetlenítettek el, mélyül a gyermekszegénység. Kemény és bátor szavak hangzottak el egy szociálpolitikai konferencián, amely azonban látványosan szemléltette azt is, hogy az általánosabb társadalmi érdekekért szót emelők miért is nem képesek érdemben befolyásolni a közvéleményt.

Nem lehet a létminimum negyedéből megélni, ezt kellene reggel, délben, este üvölteni – mondta Ferge Zsuzsa a „Megszólalunk” című konferencián pénteken, az értelmiség felelősségéről szólva. Valahol ez van a romakérdés mélyén is – tette hozzá

létminimum

75024 forint volt a létminimum 2009-ben a Központ Statisztikai Hivatal számításai szerint. Aki persze gyermeket is eltart, az nem jött ki ennyiből: annak 123 790 forintra volt (lett volna) minimum szüksége (háztartás egy felnőtt egy gyermekkel). Egy 2 felnőtt, 2 gyermekes háztartás létminimuma 217 570 forint volt.

Ezekben az összegekben értelemszerűen nem szerepel a törlesztőrészletek tételei, illetve az azóta bekövetkezett pénzromlás hatása sem.
„A létminimum olyan értékösszeg, amely biztosítja a folyamatos életvitellel
kapcsolatos szerény – konvencionálisan alapvetőnek minősülő – szükségletek
kielégítését” – így szól a statisztikai hivatal meghatározása.

Korábban miért tudtak együtt élni a magyarok a cigányokkal Gyöngyöspatán, s más falvakban, és most miért nem? – kérdezte. A kutató válasszal is szolgált: ennek oka az állam által folytatott politika, amely leírt 1-2 millió embert. Ferge az alsó jövedelmi régiókra utalt, ahol a romák durván túlreprezentáltak. Hogy mi is a lényegi különbség a nem cigány és a cigány szegény között, arra Csongor Anna világított rá rendhagyó előadásában: előbbieknek nem kell félniük, hogy szélsőjobboldali rohamosztagosok zaklatják őket – amint az Gyöngyöspatán megtörténhetett.

Hogy hogyan is folyik az 1-2 millió ember leírása a gyakorlatban, abba betekintést nyújtott – többek között - Vucskó Bernadett előadása a közmunka átalakításáról. Az új rendszerben több ember - mintegy 220 ezer – dolgozik kevesebbet (részmunkaidőben) kevesebb pénzért, és rövidebb ideig (általában 2-4 hónapig). Vucskó fölvetette: vajon megéri-e havi 33 ezer forintért ruhákat venni, bérletet váltani a munkába járáshoz? Az előadó arra is fölhívta a figyelmet, hogy akadnak régiók, ahol az egyetlen munkalehetőség a közmunka, így pusztán ezzel az intézkedéssel – a családtagokat is számítva - százezrek megélhetését lehetetlenítették el.

Ehhez azonban társultak, társulnak más intézkedések is, mint például egyes szociális transzferek (például: családi pótlék) befagyasztása, a segélyrendszer eddigi – s a továbbiakban is várható – szigorításai, amelyek egyre mélyítik a gyermekszegénységet – derült ki Darvas Ágnes és Farkas Zsombor előadásából.

A gyermekszegénységgel kapcsolatos kormányzati politika irányában világosan kivehető a büntető-rendszabályozó jelleg – mondta Farkas.

Ferge Zsuzsa később a témához kapcsolódva elmondta: a legújabb számítások szerint a gyermekszegénység már közelít a 40 százalékhoz. Hozzátette: az a politika, amely a kötelezéssel és a büntetéssel igyekszik kezelni a szegénységet és a munkanélküliséget, azt mutatja, hogy nem az emberek a fontosak a kormány számára.


A kutató hangsúlyozta: a jelen társadalompolitikai irány nem az Orbán-kormánnyal kezdődött, ő maga a korábbi kormányokkal is „perben-haragban” állt (a rokkantnyugdíj-rendszer felülvizsgálata, a segélyrendszer szigorítása a Bajnai- és Gyurcsány-kormányokhoz kötődik – mint írtuk korábban.)

az előadások diái

A konferencián elhangzott előadások prezentációi letölthetők a Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület honlapjáról.

A tudós – egykori tanítványával, a társadalomkutatóból íróvá lett Závada Pállal beszélgetve – elmesélte: nem értett egyet Szelényi Ivánnal (az országból a 70-es években elüldözött, nyugaton viszont karriert csinált szociológussal), hogy mindig mindent ki kell mondani. Ferge visszatekintve úgy értékeli – bár időről időre mennie kellett egy-egy munkahelyéről -, hogy a hatalommal együttműködve próbált meg eredményeket elérni életútja során.

Persze gyakran nem sikerült eredményt elérni. Ha javasolt valamit, néha történt valami, de inkább nem. Valamiféle válasz azért volt – most már azonban válasz sem érkezik a felvetésekre, mintha csak a falnak beszélne – mondta a tudós.
 nagy hatású apróságok

Egyes részérdekek képviselői hatékonyabban megszervezik a kommunikációjukat, s így erősebben képesek befolyásolni a közvéleményt, mint a szélesebb tömegek érdekeit képviselők – ezen igazságot is szemléltette a szociálpolitikusok rendezvénye.

Egy vállalkozói érdekképviselet konferenciája, amely az adók csökkentése és az állam leépítése mellett tör lándzsát, szinte biztos, hogy sok és pozitív sajtómegjelenést kap.
Egy az állam leépítése elleni, a szegényekért szót emelő konferenciánál erre már kevesebb az esély. Miért is?

A vállalkozói érdekképviselet konferenciája valószínűleg az átlagos újságírónak megfelelő időpontban és helyszínen történik, interjú készíthető az előadókkal, és persze roskadoznak a büféasztalok. Borítékolható, hogy következő nap megjelenik legalább egy-két olyan szalagcím, hogy terpeszkedik rajtunk a kövér állam – vagy valami hasonló.

A szociálpolitikusok viszont péntek délutánra szervezték a rendezvényüket, a külvárosba. Ennek általában annyi hozadéka van, hogy jó a parkolási lehetőség – itt ennyi sem volt. Az autók a járdán, a füvön várakoztak, az eseménynek helyet adó intézmény melletti (üres) parkolóba nem lehetett beállni – s lehetne sorolni tovább az „államleépítő” rendezvénnyel szembeni különbségeket.

Nem pusztán erről a rendezvényről van szó, általánosabb a jelenség. Míg egyes részérdekek képviselőinél van igény, pénz, szakértelem a közvélemény befolyásolására, az általánosabb érdekek megjelenítőinél nincs. Apróságokon is múlik, mi jelenik meg az újságokban, hogyan alakul a közvélemény, és miként működik a demokrácia.

 

Ajánlott weboldalak
  • Közösségiellátás.lap.hu
  • EU-csatlakozás.lap.hu
  • .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.  Hol téved a kormány?

    Adler Judit közgazdász, szociológus írása.2011. március 4. 12:00

    Hol téved a kormány? - illusztrációÓriási tévedés, hogy egyszerűen megteremthetők azok a munkahelyek, ahol a szociális ellátórendszerből kikerülő tömegeket foglalkoztatnák. Ugyancsak téves elképzelés, hogy jelentős megtakarítás érhető el a munkanélküliek pénzbeli ellátásának csökkentésével.

    A középtávon is fenntartható államháztartási hiánykövetelmények és az alacsony foglalkoztatási színvonal szorításában kézenfekvő és helyeselhető a Széll Kálmán tervben megfogalmazott állami törekvések iránya. Bármely célkitűzés megvalósíthatósága azonban a részletekben rejlik, a konkrét módszerekben, szabályozásban, ütemezésben.

    A nagy propagandával beharangozott, a várakozásokat felkorbácsoló csomag pontos részleteinek nyilvánosságra hozatala elmaradt, sőt az vált világossá, hogy ilyenek nincsenek is még, majd csak a jövőben kerülnek kidolgozásra. Az elnagyolt elképzelések, a durva, a népesség egyes csoportjainak érdekeit súlyosan sértő elgondolások tesztelésnek tűnnek. A kormány eleresztett néhány sötét színű luftballont, s várja, hogy melyikre, mennyire lőnek az egyes társadalmi csoportok, illetve érdekképviseleti szerveik. Az egyelőre baltával kiszabott irány finomra hangolása remélhetőleg függ majd a társadalmi reagálásoktól is. Bár a megcélzott csoportok érdekérvényesítési képessége igen gyenge, de az áttételesen érintett szereplőkre ez már nem igaz.
    Fotó: Rédley Tamás

    Alacsony érdekérvényesítő képesség. Fotó: Rédley Tamás

    Az államadósság mérséklésének és a foglalkoztatás bővítésének univerzális eszköze a rokkantnyugdíjasok és a munkanélküliek ellen indított támadás. A korhatár alatti rokkantnyugdíjasok között nyilván vannak „potyautasok” is, de túlnyomó többségük valóban született rendellenességgel küszködő, vagy munkában megrokkant, illetve egészségromlást elszenvedett személy. A 350 ezres állomány közel egyharmadát minden előzetes vizsgálat nélkül csalónak minősíteni nem igazán tekinthető kulturált, korrekt eljárásnak. Az egyébként is gyűlölködéssel terhes közhangulatot tovább terhelni egy újabb front megnyitásával nem tűnik bölcs dolognak, bár az oszd meg és uralkodj gyakorlata mindig is hatékony irányítási módszer, legalábbis rövidtávon. Természetesen nem csak morális problémák vannak az elképzeléssel.

    A korhatár alatti rokkantnyugdíjasok állományának mérséklése már évek óta napirenden van. Létszámuk 2005-ben volt a legmagasabb, 467 ezer fő, azóta apadó tendenciát mutat. Különösen felgyorsult csökkenésük a 2008-ban bevezetett rehabilitációs járulék, a demográfiai folyamatok, illetve az új megállapítások szigorúbb feltételekhez kötése miatt. A 2005-ös csúcslétszámhoz képest 25%-kal, több mint 115 ezer fővel csökkent létszámuk, melynek túlnyomó része a 2008-at követő időszakra esik. A rokkantsági új esetek megállapításának 10 ezer főre vetített aránya soha nem volt olyan alacsony, mint napjainkban. Az elmúlt években a korhatár alatti rokkantnyugdíjasok körében megvalósult évi több tízezerre rúgó állománycsökkenésnél nagyobb fogyást célszerűtlen forszírozni.

    A Széll Kálmán Terv hallgatólagosan feltételezi, hogy rendelkezésre állnak, illetve viszonylag egyszerűen megteremthetők azok a munkahelyek, amelyek a szociális ellátó rendszerekből kikerülők tömegeit felszívják, megélhetésüket biztosítják. Ez pedig óriási tévedés. A 2000-es évek első felében, amikor a munkaerő-kereslet mértéke lényegesen kedvezőbb volt a jelenleginél, nyilvánvalóvá vált, hogy a vállalkozói szektor nem tart igényt a képzetlen, alacsony munkakultúrával rendelkező, többszörösen hátrányos helyzetű munkaerő-tartalékra az inaktívak és a tartósan munkanélküliek köréből. Helyettük inkább szakképzett szlovák, román, ukrán, stb. munkaerőt alkalmazott különféle konstrukcióban. Nincs okunk feltételezni, hogy egy esetleges munkaerő-kereslet bővülés esetén ez most másképp lenne.

    Rémálmainkban felvázolható azonban egy tervutasításos kapitalizmus víziója, ahol irányított munkaerő-gazdálkodás keretében történik a munkavállalási korúak elhelyezése, akár kapun belüli munkanélküliséget is generálva, de piacgazdaság viszonyai között ez legfeljebb a költségvetési szektorban képzelhető el, de ezzel a kígyó a saját farkába harap. A közfoglalkoztatás sem olcsón rendelkezésre álló csodafegyver. A közfoglalkoztatás vállalkozói szektorra testálása csak magas támogatási arány mellett képzelhető el, ami egyrészt költséges, másrészt kiszorít nem támogatott foglalkoztatottakat.

    A munkaerő-piaci feszültségeket tovább növelheti a tankötelezettség leszállítása 15 évre. A teljesen szakképzetlen, munkatapasztalattal nem rendelkezőkre eddig sem tartott igényt a piac, az ő körükben rendkívül alacsony a foglalkoztatási ráta. Ez az intézkedés inkább rontja, mint javítja a foglalkoztatási színvonalat. További rossz üzenete az elgondolásnak, hogy az állam nem tartja feladatának a 15 éven felüliek közoktatásban részesítését, ami hosszú távon sok probléma okozója lehet. Célszerűbb lenne a korábbiaknál is jobban felkarolni az egyszerűbb szakmák képzésének 2-3 éves rendszerét azok körében, akik egyéni adottságaiknál és társadalmi körülményeiknél fogva jelenleg még nem alkalmasak az érettségit adó középfokú oktatásban részt venni. Valamilyen szakképzettség megszerzése egyszerűen létkérdés a hátrányos helyzetük részére még akkor is, ha tudva levő, hogy ezzel nem fognak tudni életük végéig munkában maradni, de talán valahol el tudják kezdeni pályafutásukat.

    A munkanélküliek pénzbeli ellátásának csökkentése csak közeledést jelent a valós helyzethez. A törvényben biztosított 9 hónapos ellátási idő különféle szakaszait csak azok tudták igénybe venni, akik azt megelőzően 4-5 év munkaviszonnyal rendelkeztek. Az ellátásban részesülők többsége nem ilyen, jellemzően csak rövid munkaviszonyt tud összeszedni két munkanélküliségi állapot között, ezért csak az ellátás töredékére szerez jogosultságot.


    Ez alól némiképp kivételt jelent a válság időszaka, amikor nagyobb létszámban váltak munkanélkülivé hosszabb munkaviszonnyal rendelkezők is. 2010-ben az álláskeresési ellátás tényleges igénybe vételének átlagos ideje 3 hónap volt, a korábbi években nem érte el a három hónapot. Az intézkedés tehát nem vezet valós költségvetési megtakarításhoz. Viszont méltatlanul büntet néhány hosszú munkaviszony után munkanélkülivé vált olyan személyt, akik után fizették a fedezetül szolgáló járulékokat.

    Tanulságul talán annyi vonható le egy régi viccet felidézve, hogy nem ártana a kormányzatnak előbb számolni, aztán riogatni a vágással.

    (A szerző közgazdász, szociológus, egyetemi doktor, a GKI kutatásvezetője.)



Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu