Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szépkorúak Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szépkorúak Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szépkorúak Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szépkorúak Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Vigyázz, nehogy átvágjanak: minek vásárolsz, ha ezt nem tudod!
2014. június 18., szerda 5:32 Pénzcentrum.hu |
|
Múlt hét péntektől új
fogyasztóvédelmi szabályozás lépett életbe az Európai Unióban, így
Magyarországon is. A vásárlókat ezentúl sokkal több fogyasztói jog
illeti meg. A netes rendelésnél például jóval több időt kapunk arra,
hogy meggondoljuk magunkat, de szigorítják a termékbemutatókra vonatkozó
szabályokat is. Ugyanakkor változott a kellékszavatosság, a
termékszavatosság és a jótállás fogalma is. A termékszavatosság már a
márciusban hatályba lépett új Polgári Törvénykönyvvel használhatóvá
vált, azonban valószínűleg igen kevesen tudják, az új jogokkal milyen
lehetőségeik vannak a vásárlás során, és hogy mit is jelentenek ezek a
kifejezések. Az
eddigi gyakorlatban sok esetben jelentett problémát az, hogy a
fogyasztók nem ismerik a különbséget a kellék-és termékszavatosság,
illetve a jótállás fogalma között. És emiatt nem tudják előzetesen
felmérni, hogy konkrétan milyen jogok illetik majd meg őket -
tájékoztatta a Pénzcentrum.hu-t a Nemzetgazdasági Minisztérium. Ezért
összeszedtük, mit jelentenek egész pontosan ezek a meghatározások, mit
lehet tenni, ha az általunk vásárolt termék meghibásodik. Termékszavatosság
Kellékszavatosság
Abban az esetben, ha a megvásárolt termék meghibásodik, kérhetsz javítást vagy cserét ott, ahol azt megvetted, azaz az eladó vállalkozástól.
Kivéve, ha az valamiért lehetetlen, vagy aránytalan többletköltséget
eredményezne az eladónak. Amint felfedezted a hibát, mielőbb az eladóhoz
kell fordulnod, de legkésőbb két hónappal azután, hogy
észrevetted a rendellenességet. Kérdés persze, hogy ki honnan fogja
tudni, vajon te mikor észlelted a hibát, hiszen annak nem feltétlenül
van köze a vásárlás dátumához.
A kellékszavatossági jog a vásárlástól számított két évig érvényes. Használt áru esetén ez maximum egy év.
A kereskedő nem mondhatja az adott hibára, hogy az túl kicsi,
jelentéktelen, minden hibával foglalkoznia kell. Az is fontos, hogy
csere vagy javítás után újraindul a szavatossági idő, azaz ha a következő két év alatt újabb probléma lép fel, ismét orvosolnia kell azt a kereskedőnek.
Nézzünk egy gyakorlati példát!
A nyárra való tekintettel vásárolunk egy papucsot. Alig vesszük fel
kétszer, mire a pántja kiszakad a helyéből. Ekkor a blokkal (hogy
igazolni tudjuk, hogy ott vettük) visszamegyünk a kereskedőhöz, és
javítást, vagy cserét kérünk. Valószínűleg ez nem fog aránytalan, más
efféle kellékszavatossági igénnyel összehasonlítva jóval nagyobb
többletköltséget eredményezni, hogy a segítségnyújtás elmaradjon. Így a
kereskedő köteles lesz a lehető leghamarabb eljárni az ügyünkben, hogy
újra viselni tudjuk lábbelinket.
Ha a megvásárolt termék elromlik, vagy valamilyen probléma adódik vele, egyenesen a gyártóhoz fordulhatsz
azért, hogy kijavítsa, vagy ha a javítás túl sok időt venne igénybe,
kicserélje azt. Ez azért jelent hasznos újítást, mert így akkor is
kárpótolhatnak minket az esetleges hibáért, ha a kereskedés, ahol
vettük, már megszűnt, vagy egyéb okból utolérhetetlen. Így rögtön az előállítóhoz fordulhatunk. Végül is úgyis ő kell, hogy feleljen a hibáért.
Emellett nem csak hiba esetén lehet a gyártóhoz fordulni. Amennyiben akad a terméknek olyan hiányossága, amit egyébként esetleg reklámoz,
vagy feltüntet az áruleírásban, de mi mégsem látjuk ezt a termékünkben,
szintén hozzájuk fordulhatunk. A gyártó (a termék előállítója és
forgalmazója) mentesül a javítás vagy csere kötelezettsége alól három
esetben: ha a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta (azaz mondjuk egy termékmintánál), a forgalomba hozatalkor a tudomány és technika állása szerint nem volt felismerhető a hiba, illetve ha a termék hibáját jogszabály, vagy kötelező hatósági előírás
alkalmazása okozta. Itt is ugyanúgy két hónapon belül be kell jelenteni
a hibát. Már csak azért is jobb mielőbb ezt megtenni, mert ha további,
abból fakadó gondok akadnak, azért már nem fog felelősséget vállalni a gyártó. A termékszavatosság is két évig tart.
A gyakorlatban
ez úgy nézhet ki, hogy veszünk például egy márkás cipőt, aminek
tisztában vagyunk a gyártójával, így az ügyfélszolgálat miatt tudjuk,
hova kell fordulni, ha gond van. A termékleírásban az szerepel, hogy
csúszásgátlóval van bevonva a talpa, azaz a vizes csempén is
magabiztosan közlekedünk. Azonban hirtelen megcsúszunk, és kis híján
összetörjük kezünk-lábunk. Ekkor reklamációval élhetünk a gyártónál,
hiszen az adott cipő "nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban
szereplő tulajdonságokkal."
Jótállás
A harmadik terület, ahol jogainkat érvényesíthetjük, ha gondunk adódna, a jótállás, vagy közismert nevén garancia. Ez azt jelenti, hogy a termék megvásárlásakor például az adott kereskedő biztosít minket arról, hogy a jótállási jegyen, garanciapapíron feltüntetett időtartamon belül felelősséget vállal az esetleges hibáért. A javítás, vagy csere nem befolyásolja a termék- vagy kellékszavatosságot, azok ettől függetlenül működnek.
Azaz ha rövidebb a garanciaidő, mint a két éves fent említett
szavatossági idők egyike, inkább a gyártóhoz, vagy a kereskedőhöz
forduljunk rögtön ahelyett, hogy a garanciapapírt lobogtatjuk. Az eladó
vagy a gyártó egyébként akkor mentesül a jótállás alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a nem rendeltetésszerű használat volt.
Ismét éljünk egy gyakorlati példával.
Ha veszünk egy tévét egy műszaki áruházban, utána a számlával oda kell
sétálnunk az ügyfélszolgálatra, ott lepecsételik a jótállásunkat, és
innentől ha problémánk akad, az áruháznak kell gondoskodni a
javíttatásról. Be kell hozzá mutatnunk majd a számlát és a
garancialevelet.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!