Szépkoruak: Érdemes megnézned - mit veszel

Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 479 fő
  • Képek - 1331 db
  • Videók - 1349 db
  • Blogbejegyzések - 1085 db
  • Fórumtémák - 65 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

Szépkorúak Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 479 fő
  • Képek - 1331 db
  • Videók - 1349 db
  • Blogbejegyzések - 1085 db
  • Fórumtémák - 65 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

Szépkorúak Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 479 fő
  • Képek - 1331 db
  • Videók - 1349 db
  • Blogbejegyzések - 1085 db
  • Fórumtémák - 65 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

Szépkorúak Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Szépkorúak Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Építds, szépítsd ömnagunk és mások örömére, hívd meg ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 479 fő
  • Képek - 1331 db
  • Videók - 1349 db
  • Blogbejegyzések - 1085 db
  • Fórumtémák - 65 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

Szépkorúak Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Fűszer helyett elég a fűrészpor /? is/

Hargitai Miklós| Népszabadság| 2011. augusztus 1.

| Egészen addig silányítják az ételeket-italokat, amíg a vevők lázadozni nem kezdenek Hogy az ipari termékeknél létezik az „életciklus-marketing” – ami az üzleti szempontból gondosan megtervezett és kiaknázott avulás fedőneve –, az Henry Ford óta köztudott, és valószínűleg az olvasók előtt sem titok. De azzal talán tudunk újat mondani, hogy hasonló praktikák az élelmiszeriparban is működnek.  

Vélemények

Rászoktatták a népeket, hogy havonta egyszer pakolják meg a bevásárlókocsit valamelyik bevásárlóközpontban, és egyék azt a trágyát, amit ott kapnak - hűtőből ki, mikróba be. Közben chips és vajas kuki a tévé előtt. A fele a végén a szemétbe megy, nem beszélve a szép, színes csomagolóanyagokról, ami lehet, hogy az árnak nagyobb része, mint amit a dobozba raktak, és az eltakarítása is drága vagy lehetetlen. Ahelyett, hogy egy héten egyszer cekkerrel kirándulnának a piacra, ami tök buli, csak annyit vennének, amennyi tényleg elfogy, az évszakot követve választanának (az idényzöldség és -gyümölcs mindig friss és olcsó), befőznének (egy-egy szombat vagy vasárnap menne rá döglés helyett, na bumm), és nem tömnék a gyerekeket mérgekkel. Ideje lenne már újratanulni a dédanyák gyakorlatát. (És építeni a lakásokba kamrát.)


Én már fellázadtam. Rá kellett jönnöm, hogy a boltokban kapható élelmiszer lassan ehetetlenné válik, szerintem már a bevezető szakaszban is, amire a korrekt cikkíró is utal, hiszen a "jó ízt" gyakran vegyi anyagokkal érik el, nem pedig minőségi alapanyagokkal. A hétvégén retró pikniket tartottunk. Anyám talált egy hentest, aki békebeli túristát készít, íze, illata mint régen, ugyanott kolbászt is lehet venni fenséges. Kenyeret egy péktől vesszük, aki kovászos kenyeret süt, nem lehet egy napon említeni a multik nájlon kenyerével, paprikát, paradicsomot, hagymát frissen a kertből.....csodás.
Egy apró oldalvágás a magyar fogyasztóknak, amíg a minnél olcsóbb a cél, addig ugye nem vártok minőséget a Tescoban és társaiknál.
Nyugaton van az olcsó bóvli és van minőségi is. Ezek jól elkülönülnek és a vásárló dönt. Ne mond, hogy nincs pénzed a minőségre! Vegyél, egyél kevesebbet, de az legyen jó! Nálunk pedig még lehet spéci élelmiszert kistermelőktől beszerezni. Az persze némi utánjárással, munkával jár, de megéri.
Ne panaszkodjatok, az ipar azt adja, amit ti megveszetek, ha undorodva lemondanátok a tápos kajákról, nem azt hoznák, csak nektek.


"Egészen addig silányítják az ételeket-italokat, amíg a vevők lázadozni nem kezdenek."

Ez nem csak az ételekre, italokra és ipari termékekre igaz, legalább is Magyarországon még a szolgáltatásokra is, sőt ez utóbbiak minőségrontása gyorsabb ütemű.
A módszert Magyarországon a szolgáltatók odáig tökéletesítették, hogy a szolgáltatások többségének minősége már az új termék bevezetésekor is silány. esetleg hibás is. Ehhez a szolgáltatók extra, -laza vagy ellenőrizhetetlen, esetleg értelmezhetetlen- törvényben rögzített szolgáltatási minőségi kritériumokat kapnak a magyar törvényhozástól és kormánytól.

Norris74 | 2011. augusztus 1. | 11:31:01

"De azzal talán tudunk újat mondani, hogy hasonló praktikák az élelmiszeriparban is működnek."

Nem tudnak. Miért lenne ez másként az élelmiszer iparban? Az is kapitalista üzleti logika alapján működik. Az, hogy a termékek szavatosságát igyekeznek minél hosszabbra nyújtani, az is csak részben igaz. Valóban, a vacak minőség ellenére, a raktáraikban való eltarthatóságot talán tényleg igyekeznek megnövelni, de az, hogy az áru onnan mikor került forgalomba, és mit címkéznek rá, az már más kérdés.

Az elfelejthetetlen magyaros ízek osztrák és német húsipari termékeknél jönnek vissza .Ebben ami jó az az ismert íz és az elviselhető ár ,ami a szomorú hogy ez már nevében sem magyar .

Valahogy így látom a csokoládé ipart is .

A sajtokat .

A linzer tésztákat .

A kenyeret pedig már magam sütöm .

Érdekes és tanulságos cikk; most már értem, hogy a kezdetben kiváló minőségű (tömeg)termékek miért válnak egy idő után pocsékká.

Azért szerencsére még van néhány márka, amelyiknek többet ér a megbízhatóság (a becsület...), még ha az a magasabb ár miatt szűkebb vevőkörrel is jár, mint a cikkben leírt trükközések. No persze ezeket bevásárló központokban, ilyen-olyan marketekben ne tessenek keresni...

Én a húsipari termékeken, legfőképpen a virslin vettem észre a tervezett minőségciklusok bevezetését.
A Füstli amikor megjelent, egy ízes jó állagú termék volt. Eltelt pár év, s ma már egy ízetlen, nyálkás valami.
Nagy örömmel fedeztem fel a Békebeli Roppanós virslit. Nagyon jó állagú, finom termék, volt. Ma már ez sem olyan.

 „A fentiekből adódik, hogy ugyanaz a csokoládé vagy üdítő országonként eltérő összetételű lehet.”

Mi ez, ha nem szervezett és legalizált átverés?
A sör fűszere például a komló. Kevés kell belőle, de drága alapanyag, és a jó minőségű fajták lényegesen többe kerülnek. Kevesebb, főleg rosszabb minőség alkalmazásával nagyot szakíthatnak a gyártók. A fűrészporozást itt elsősorban a gyengébb minőségű, jóval olcsóbb komló alkalmazása jelenti. (A kőbányi Tuborg sör teltsége és íze az állami időkben, pár évig még hasonlított az eredeti, valódi, dán Tuborgra, a gyár privatizációja után azonban már ég és föld volt a különbség.) A régi időben az állam központi minőségellenőrző intézete a KERMI és bizonyos mértékig megyei élelmiszer ellenőrző szervezetek (MÉVI-k) ellenőrizték, hogy pl. a licenc sör keserűsége és komlóaromája, ezzel élvezeti értéke az eredeti márkának megfelelő-e, vagyis az előírt mennyiségű és főleg minőségű és komlót tették-e bele. A piacgazdaság beköszöntével azonban ezt az ellenőrzési funkciót az állam –szerintem nem eléggé elítélhető módon –szinte teljes mértékben átpasszolta a piacra, a fogyasztóra. A gyártmányfejlesztést és minőségbiztosítást nem a tisztességesen stabil, deklarált márkaminőség tartása, hanem a marketing és a profit maximalizásása vezérli.
Ez van.

Becsapni is csak tudomán...
Becsapni is csak tudományosan érdemes
Reuters - Denis Balibouse

Szerencsére nem arról van szó, hogy az ételek-italok szavatossági idejét mesterségesen csökkentenék (az iparági törekvések éppen az ellenkező irányba mutatnak). A jelenség ennél összetettebb, és azon alapul, hogy – mint minden terméknek – egy keksz- vagy sörféleségnek is van tervezhető életgörbéje, és azon belül az egyes szakaszokhoz korántsem azonos minőség tartozik.

Az összetétel, az íz és az élvezeti érték a bevezető-felfuttató időszakban a legjobb, és az életciklus végén, a leszálló ágban a legrosszabb. Ám ezen belül a minőség, a ráfordítás, a márkaarculat és a népszerűség bonyolult összefüggéseit a tudomány teljes eszköztárának bevetésével határozzák meg.

Az élelmiszeripar multinacionális vállalatai erre szakosodott (szintén multinak számító), a nagyközönség számára ismeretlen nevű és profilú cégeket bíznak meg azzal, hogy az életciklust és az ahhoz tartozó minőséget megtervezzék. Egy új márka esetében a „mézeshetek” nagyjából egy évig tartanak: ebben az időszakban a fogyasztók megszokják az újdonságot, és a márkanevet fejben összekapcsolják egy bizonyos minőségi színvonallal.

Amikor a kegyelmi időszak véget ér, és a „pletykamarketing” a fizetett reklámokkal együtt már sikeresen elültette a köztudatban, hogy magas nívójú, a prémiumigényeket is kielégítő termékről van szó, következik a második – akár egy évtizedig vagy még tovább is tartó – periódus. Ekkor a minőség (és persze a ráfordítás) már alacsonyabb szinten stabilizálódik.

A tudományos apparátus ahhoz kell, hogy megállapítsák, mennyi az a ballasztanyag (iparági szakkifejezéssel: fűrészpor), amennyit a törzsfogyasztók legalább háromnegyede még lázadozás nélkül elvisel. A különböző „fűrészportartalmú” rudikat, szeleteket, nugátokat és itókákat többkörös fókuszcsoportos teszteknek vetik alá – a reakciókat pedig nemcsak kikérdezik, de videóra is veszik, figyelve az árulkodó gesztusokat. Valójában az optimális fűrészporarány megtalálásán múlik, hogy egy termék mennyi ideig marad a pia­con. Az első időszakban az áru gyakran „túl jó” (legalábbis az árához képest), vagyis a gyártó akár veszíthet is minden egyes eladott darabon. De ha az életgörbe második szakaszát sikerül jól megtervezni, akkor nemcsak a kezdeti veszteség jön vissza, hanem még a nyereség is stabilizálódik.


A fentiekből adódik, hogy ugyanaz a csokoládé vagy üdítő országonként eltérő összetételű lehet. Egy-egy ismert étel piaconként jellemzően más-más életszakaszban tart, ráadásul a fókuszcsoportoktól érkező visszajelzések is országonként különbözőek lehetnek (azaz akad hely, ahol a közönség több fűrészport is elvisel).

A harmadik szakaszra, a leszálló ágra általában akkor kerül sor, amikor egy terméket ki akarnak vezetni a piacról – például azért, hogy egy másiknak helyet csináljanak. Ilyenkor a minőség szándékos lerontása akár kismértékű áremeléssel is együtt járhat, de csak a kontraszt kedvéért: a cél, hogy az új, még a mézeshetek időszakánál tartó kedvenc árban és minőségben is minél jobb színben tűnjön föl.

Az egész eljárásban egyetlen ponton lehet felfedezni a fogyasztó érdekeit: a gyártók nagyon ügyelnek rá, hogy fűrészporként csak tökéletesen ártalmatlan – vagy egyenesen egészséges – anyagokat használjanak. Így aztán kivételesen az is előfordulhat, hogy a középső életszakaszban járó, ízetlen termék a valóságban egészségesebb (mármint biológiai értelemben), mint amikor még finomabb volt.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

[Törölt felhasználó] üzente 13 éve

Szép jó estét !Szeretnék érdeklődni kinél,hogyan lehet ésszel táplálkozni ? Hogyan lehet úgy szervezni családunkkal a vásárlást és a főzést,hogy velünk ne babrálhassanak ki ?

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu